середу, 18 листопада 2015 р.


                                Опис досвіду


1. Обгрунтування актуальності досвіду, його практична значимість.
 Актуальність досвіду з теми « Виховання інтересу в учнів до вивчення англійської мови» полягає у зміні поглядів на виховання інтересу учнів та творчої особистості не як мети, а як засобу її всебічного розвитку.
Основна мета впровадження досвіду полягає у створенні умов як на уроці, так і в позаурочний час, для особистісного розвитку учня і збагачення його емоційного досвіду під час здійснення спілкування в усній і писемній формі.
На мою думку, учитель має створити умови для появи внутрішніх спонукань до навчання, усвідомленняїх учнем і подальший саморозвиток ним своєї мотиваційної сфери. І лише тоді можна виховати інтерес до вивчення іноземної мови.
Технологія діяльності вчителя ґрунтується на оптимальному поєднанні змісту, форм, методів, прийомів та інтерактивних методик. Це такі: проблемні, частково-пошукові, креативні методи; інтерактивні методики; проектна технологія; ігрові технології; технології особитісно-зорієнтованого навчання; інформаційно-комунікаційні технології.
Практична значимість досвіду полягає у доступності для використання вчителями англійської мови.
Досвід спрямований на:
·       Оволодіння мовним матеріалом з метою використання його в усному і писемному мовленні;
·       Формування умінь користуватися у процесі спілкування мовленнєвими реаліями (зразками), особливими правилами мовленнєвої поведінки, характерними для країни, мова якої вивчається;
·        Опанування стратегіями мовленнєвої діяльності, спрямованої на розвязання навчальних завдань і життєвих проблем;
·        Виховання позитивного ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, поваги до народу, носія цієї мови, толерантного ставлення до його культури, звичаїв та способу життя.

2. Основна ідея досвіду,її інноваційна значимість.
Основна ідея досвіду зтеми «Виховання інтересу в учнів до вивчення англійської мови» полягає в досягненні якісно нового рівня у вивченні іноземної мови. Здатність учнів обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у мовному середовищі, саме цього потребує сучасна методика викладання англійської мови  в середніх загальноосвітніх закладах. Час вимагає насичити навчальний процес гуманністю, толерантністю. Його слід зорієнтувати не на отримання і засвоєння «готових знань», а на їх створення. Цьому може допомогти мотивація мовленнєвої діяльності,що є важливою складовою виховання інтересу до вивчення іноземної мови.
   Важливе місце серед шляхів підвищення мотивації в шкільній практиці вбачається у створенні сприятливої психологічної атмосфери в навчальній діяльності. Ідея спрямована на формування освітніх компетенцій:
·        формування усвідомлення функцій іноземної мови у навчальному процесі й у суспільстві;
·        формування досвіду творчої діяльності;
·        активне залучення таких прийомів мислення учнів, як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення;
·        залучення учнів до діалогу культур (іншомовної та рідної);
·        уміння використовувати, у разі необхідності, різноманітні стратегії для задоволення дидактичних потреб;
·        виховання культури спілкування, прийнятої в сучасному цивілізованому світі.
Предметом досвіду є методи виховання в учнів інтересу до вивчення англійської мови.
Об’єктом досвіду є система методів виховання в учнів інтересу до вивчення англійської мови, що сприяє формуванню мотивів для навчання, збагаченню словника, охопленню мовною практикою усіх учнів.

3. Науково-теоретична база досвіду
         Теоретико- методологічні засади досвіду містяться уКонституції України, Законах України (« Про освіту», « Про загальну середню освіту», « Про охорону дитинства» тощо), Конвенції ООН про права дитини, Національній стратегії розвитку освіти України до 2021року, методичних рекомендаціях щодо вивчення іноземних мов в 2015-2016 навчальному році.
         Вивчаю та використовую у своїй роботі напрацювання відомих педагогів, зокрема В.О.Сухомлинського, який найголовнішою умовою результативності впливу на особистість вважав пробудження в дитини «почуття подиву і радості відкриття». В основу всіх педагогічних завдань він поклав розвиток творчих, інтелектуальних та фізичних здібностей.
В.Сухомлинський вважав, що значне місце у вихованні посідає іноземна
мова. Він писав: « Нашим ідеалом є те, щоб учні відчували живе слово іноземної мови, вкладали у вивчені слова та словосполучення ті уявлення, почуття, думки, яківклав в них народ. Виховну роль іноземної мови ми бачимо в тому, щоб слово мови іншого народу жило в думці дитини, щоб для усвідомлення змісту прочитаного або почутого не завжди був потрібен переклад. Ось чому ми прагнемо до того, щоб словами і словосполученнями діти оволодівали в живому спілкуванні.»

Моя авторська ідея базується на творчих надбаннях О.В. Скворчевської, Т.І.Іжогіної.
О.В.Скворчевська особливе місце у вихованні надає грі. Вона вважає, що творча гра найбільш повно формує особистість дитини, тому є вагомим засобом виховання. Творча гра як важливий засіб всебічного розвитку дітей пов’язана зусіма видами їхньої діяльності. У грі дитина починає відчувати себе членом колективу, справедливо оцінювати дії та вчинки своїх товаришів і свої власні, а отже, таким чином зростає інтерес до вивчення англійської мови.
Т.І.Іжогіна наголошує,що надзвичайно важливо,щоб учень був мотивований завжди на спілкування,розумів, навіщо він говорить англійською мовою.


4. Технології реалізації педагогічної ідеї та її складових
З метою забезпечення оптимізації навчального процесу, результативності роботи на уроках, збільшення інтересу до вивчення англійської мови, я постійно шукаю шляхи підвищення мотивації навчальної діяльності. Це новий методичний шлях, який ґрунтується на шляхах формування інтересу до вивчення англійської мови через мотивацію навчальної діяльності.
Повноцінну реалізацію досвіду вбачаю у вирішенні наступних завдань:
·        Формувати навчально-пізнавальну мотивацію учнів;
·        Спрямувати роботу учнів на досягнення поставленої мети;
·        Формувати гуманістичний світогляд учнів, шанобливе ставлення до різних культур і традицій.
Вирішення зазначених завдвнь можливе за наступних умов:
2.     Створити комфортні умови навчання.
3.    Спрямувати діяльність школярів на вміння створювати і вирішувати проблемні ситуації.
4.    Розвивати вміння слухати, сприймати і відтворювати інформацію.
5.    Спрямувати діяльність школярів на уміння переконувати і відстоювати свою точку зору.
Плануючи уроки приділяю велику увагу формуванню і розвитку пізнавальних інтересів учнів. Для цього розробила шкалу ознак наявності пізнавальних інтересів кожного учня, сформованих в результаті індивідуального підходу до нього:
·       Активність учня на конкретному уроці;
·       Точність і повнота відповідей;
·       Кількість доповнень до відповідей однокласників з власної ініціативи;
·       Додаткові запитання учителеві на уроці;
·       Кількість звертань за консультацією до вчителя;
·       Участь в олімпіадах;
·       Загальна ерудиція учня.
Ця шкала допомагає досліджувати коливання мотивації, а значить власного інтересу кожного учня в позитивний чи негативний бік. Добираючи  тексти, вправи та завдання, які б зацікавили учнів;
Дотримуюсь трьох принципів:
1.     Формулювання завдань уроку має імпонувати учням, відкривати перед ними чітку мовленнєву перспективу.
2.     Засвоєння матеріалу повинне бути особистісно значущим.
3.     На уроці повинна панувати атмосфера довіри й співпраці. Прагну стати партнером по спілкуванню та організатором, що перетворює живі враження дійсності у предмет спілкування на уроці.
Мовною практикою охоплюю усіх учнівчерез взаємодію всіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо).
  З першої хвилини уроку намагаюсь зацікавити дітей, ставлю перед ними такі завдання, які їм хотілося б виконати.
 Пропоную  таку модель уроку:
 Згідно цієї моделі, тему уроку  розкриваю не за допомогою стандартного «темою уроку є…», а з окреслювання основної проблеми уроку, з’ясування  чому вона важлива та які способи існують для її вирішення. Наприкінці, здійснюючи рефлексію, вирішуємо,чим ця тема близька , цікава і де стане у пригоді особисто для учня
Мотивація на моїх уроках забезпечується також шляхом бесіди, де окреслюю коло питань, що розглядаються на уроці, при цьому наводю цікаві приклади, залучаю досвід дітей, використовую парадоксальність фактів тощо.  У цьому допомагають такі прийоми: «Здогадайся, розвинь, дивуй, підкажи», рольові ігри, пісні, вірші, імітації, використання афоризмів, висловлювань, загадок; створення проблемних ситуацій; методи: «Асоціації на дошці», «Показуха» (скульптура), «Картинна галерея», «Мозковий штурм», «Класифікація», «Альтернатива», «Мікрофон» тощо. Слід зауважити, що основні прийоми підходять для мотивації як окремої  теми, так і всього уроку.
Мовленнєві завдання підбираю так,щоб вони були спрямовані на виховання впевненості, бажання та здатності використовувати іноземну мову відповідно до ситуації спілкування. Вправи зорієнтовані на самостійність мислення, дають можливість не тільки сформулювати та висловити власну позицію, а й співпрацювати з іншими учасниками навчального процесу.
4.  Результативність представленого досвіду.
    Методологічна основа уроку іноземної мови, яку використовую я, при формуванні продуктивного (вільного) висловлювання (розповіді, опису, судження) розвиває в учнів такі якості, як гнучкість суджень, індивідуальність стилю володіння іншомовним мовленням, інтелектуальний контроль, оперативність і осмисленість знань.
На моїх уроках кожний учень у повній мірі може проявити свої здібності і свою індивідуальність.
Як результат впровадження досвіду, я сформувала  систему індивідуалізації навчання при вивченні англійської мови: диференціація домашніх завдань при вивченні мовних тем; підготовка до учнівських олімпіад; консультування учнів щодо ЗНО; участь у творчих предметних конкурсах; проектна робота в ході проведення предметних тижнів, декад.
Моніторинг – одна з умов успішного проведення змін в освітньому процесі.  Моніторингові і тестові технології завжди є важелем управління навчальним процесом, тому я активно використовую дану технологію.
Водночас навчання передбачає не лише надання інформації, а й контроль рівня навчальних досягнень учнів. Одним з різновидів педагогічних вимірювань є тестування.Я широко впроваджую т естові технології у навчальний процес, що  сприяє адаптації учнів до використання тестових технологій і формуванню їх готовності до проходження ЗНО.
Відповідно до моніторингу результатів навченості, мої учні значно (дещо) покращили якісний показник навченості.
Для прикладу, результати навченості з англійської мови учнів 8-А класу.

Навчальний рік
Клас
ЯПН
2012/2013
6-А

2013/2014
7-А

2014/2015
8-А


Список використаної літератури
1.     Василюк А. Школа і вчитель: вчора і завтра. Причини і тенденції змін у світовій освіті.//Рідна школа. – 1999. - №3
2.     Ігри дорослих. Інтерактивні методи навчання /Упорядник Л. Галіцина.,2005.
3.     Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. – М., 1989.
4.     Ильин Е.П. Мотивации и мотивы. – СПб, 2002.
5.     Форми навчання в школі. Книга для вчителя/ Ю.І. Мальований, В.Є. Римаренко, Л.П. Вороніна. – К., 1992.
6.     Фідря О.Г. Мотиваційно-організаційний етап уроку//Англійська мова та література. - №2. - 2007
7.Пометун О., Пироженко Л.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.- К.,2004.-192с.
8. Крамаренко С.Г. Інтерактивні технології навчання  як засіб розвитку творчого
Потенціалу учнів // Педагогіка. -2002.-№5-6 . С. 7-10.


Немає коментарів:

Дописати коментар